Κυριακή, 19 Φεβρουαρίου 2017

Η Νάουσα διατηρεί την παράδοση. Οι "Μπούλες" πάνε στον Δήμαρχο. Το σημερινό πρόγραμμα της αναβίωσης και η ιστορία του μοναδικού δρώμενου

Σήμερα, σε λίγη ώρα, η Νάουσα θα γράψει άλλη μια σελίδα, στο ιστορικό “βιβλίο” της μνήμης για την παρουσίαση του τοπικού δρώμενου “Μπούλες και Γενίτσαροι”, που στο πέρασμα του χρόνου, έχει συμπληρώσει χιλιάδες σελίδες αναμνήσεων. Ενός δρώμενου, που είναι πλέον παγκοσμίως γνωστό, που έχει καταγραφεί και συνεχίζει να καταγράφεται, από λαογράφους, ιστορικούς, χορογράφους, ενδυματολόγους και άλλους επιστήμονες. Ενός δρώμενου μοναδικής μυσταγωγίας, που αποτελεί πόλο έλξης χιλιάδων επισκεπτών, από την Ελλάδα και το εξωτερικό αλλά και ενός δρώμενου που αποτελεί την προσωπική παράδοση κάθε Ναουσαίας και κάθε Ναουσαίου, που μεγάλωσε ακούγοντας τον ζουρνά, που ξεχύθηκε ακούγοντας το μπουλούκι να έρχεται, που ένιωσε περήφανος και περήφανη, βλέποντας τα βλαστάρια τους, να “ντύνονται” κι αυτά για το έθιμο και να συνεχίζουν την παράδοση, που ανατριχιάζει κάθε φορά που ακούει τις “πάλες” να βροντάνε, τα φλουριά να τρέμουν και τον λεβέντη χορευτή να σειέται ολόκληρος.  Το troika24 κάνει την παρουσίαση του δρώμενου, τώρα...
...λίγο πριν ξεκινήσουν τα μπουλούκια, για να ζητήσουν την άδεια από τον... Νίκο Κουτσογιάννη, για να βγούν στον δρόμο, καθώς είναι την πρώτη Κυριακή της Αποκριάς, όπως σήμερα, που η Νάουσα διατηρεί την παράδοση, συνεχίζει να αποπνέει ιστορία, επιμένει να παραμένει ζωντανή, αναβιώνοντας το έθιμο.
Ένα πατροπαράδοτο έθιμο που θέλει τα μπουλούκια (ομάδες), απο "Μπούλες και Γενίτσαρους", να ζητούν κάθε φορά την άδεια από τον Δήμαρχο της πόλης, για να μπορούν να χορεύουν στους δρόμους και στις πλατείες της. Κι αυτό γίνεται εδώ και χρόνια, πολλά χρόνια, από την εποχή της Τουρκοκρατίας αλλά και με ρίζες βαθύτερες.

Έτσι, χορευτές και οι μουσικοί της κάθε ομάδας του τοπικού δρώμενου, θα επισκεφθούν σήμερα Κυριακή, σε λίγη ώρα, με προγραμματισμένη σειρά, το Δημαρχείο, για να πάρουν την καθιερωμένη άδεια και τις αντίστοιχες ώρες, οι επισκέπτες θα μπορούν να παρακολουθούν όλη την αναβίωση του έθιμου, από τον χώρο της πλατείας, ακριβώς μπροστά από το κτίριο του Δημαρχείου.

Το τελετουργικό θα ξεκινήσει από τις 11.30 το πρωί (με το μπουλούκι του συλλόγου “Νταβέλης”), ενώ στις 12 και στις 12.30, θα ακολουθήσουν, τα δύο μπουλούκια του Ομίλου Γενίτσαροι και Μπούλες.



ΓΙΑ ΤΟ ΕΘΙΜΟ

Το έθιμο που θα αναβιώσει και σήμερα στη Νάουσα, είναι το ένα ευρέως διαδεδομένο χορευτικό δρώμενο που έχει διατηρηθεί ζωντανό και έχει γίνει παγκόσμια γνωστό, ιδιαίτερα, μέσα από το αξιόλογο έργο , των αρμοδίων τοπικών φορέων της πόλης και του Δήμου της Νάουσας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία, που δίνει ένας κατ΄ εξοχήν αρμόδιος και εκφραστής του εθίμου, ο Όμιλος για την Προστασία και Προβολή του Εθίμου “Γενίτσαροι και Μπούλες της Νάουσας” (φορέας που μεταξύ άλλων, θεωρείται υπεύθυνος και για τη διατήρηση, ανάδειξη και προστασία του από σύγχρονες μεταλλάξεις και ρεύματα εποχής) η ιστορία του δρώμενου, περιληπτικά, αναφέρεται ως εξής:

"...Αν και η πόλη της Νάουσας ιδρύθηκε στα τέλη του 14ου αιώνα στη σημερινή της τοποθεσία, εντούτοις οι κάτοικοι της νέας αυτής πόλης προερχόμενοι από τις γύρω περιοχές όπου είχαν καταφύγει μετά την καταστροφή των πατρογονικών τους εστιών όπως η αρχαία Μίεζα και άλλες περιοχές, διαφύλαξαν και μετέφεραν αναλλοίωτα ορισμένα έθιμα των οποίων οι ρίζες τους χάνονται στην αρχαιότητα. Διάφορες γιορτές οι οποίες πραγματοποιούνταν στις αρχές της Άνοιξης για την υποδοχή της αναγεννώμενης φύσης, προς τιμή του θεού του κρασιού και του γλεντιού Διονύσου, αλλά και συμβολικά ως τελετές μύησης των νέων - παρουσιάζοντας αρκετές ομοιότητες με τα αρχαία Ανθεστήρια -, διατηρήθηκαν και μετά τον εκχριστιανισμό των κατοίκων, δίνοντας στο έθιμο την τελική του μορφή.
Μπορούμε να πούμε ότι το έθιμο παρ’ όλο που παραμένει ζωντανό έως της μέρες μας, εντούτοις διακατέχεται από αυστηρότητα ως προς την τέλεση του εθιμοτυπικού, του δρομολογίου γύρω από τα όρια της παλιάς πόλης, των χορών και την ενδυμασία των συμμετεχόντων. Οι συμμετέχοντες είναι αποκλειστικά άνδρες, όπως άνδρας υποδύεται και το τιμώμενο πρόσωπο, τη Μπούλα, τη νύφη δηλαδή, οι οποία συμβολίζει την αναγεννώμενη Άνοιξη και την κυκλική νεκρανάσταση της φύσης. Κατά τη δύσκολή περίοδο της Τουρκοκρατίας το έθιμο αυτό συνδέθηκε άμμεσα με τους Εθνικούς μας αγώνες προς την ανεξαρτησία φτάνοντας στις μέρες μας ως κλεφταρματολικό έθιμο. Η βασική έννοια της νεκρανάστασης και της αναγέννησης που τονίζεται μέσα από το έθιμο αντικατοπτρίζει την αναγέννηση του ελληνικού έθνους μέσα από τις στάχτες της σκλαβιάς...."


Συγχαρητήρια στη Νάουσα και στους ανθρώπους της.
Καλή Αποκριά σε όλους.

troika24



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου